IEA Danmark

Enneagramtyperne

“Vores Enneagramtype er dét, som træder i karakter, når du ikke gør”

– Russ Hudson

Leder du efter viden om, hvad Enneagrammet
og Enneagramtyperne er, er du kommet til det
helt rigtige sted.

Enneagramforeningen IEA Danmark samler medlemmer
i et passioneret netværk omkring Enneagrammet og går i dybden med Enneagramtyperne.

Enneagramtyper

Enneagramtype 1 - Perfektionisten:
1’ere er pligtopfyldende og arbejder gerne på at forbedre ting ned til den mindste detalje. Pligter har førsteprioritet. Arbejdet er gjort korrekt og grundigt, før de overgiver sig til fornøjelser. Perfektionisten har det med at være selvkritisk og har en tendens til at påpege ting, der ikke lever op til forventninger.

Enneagramtype 2 - Hjælperen:
2’ere er omsorgsfulde og gør sig umage med at andre skal få deres behov opfyldt, også behov, de ikke vidste at de havde. Med stor opmærksomhed og empatiske overfor andres ønsker og behov, tilsidesætter de tilsyneladende sig selv for at glæde andre. Hjælperen kan have en tendens til at føle, at de giver mere, end de reelt får igen.

Enneagramtype 3 - Udretteren:
3’ere er rastløse og energiske mennesker, der hurtigt får ting fra hånden og de nyder at være i gang. De er gode til at tilpasse sig og lægger energi i at fremstå som beundringsværdig og et forbillede i andres øjne. De sætter stor pris på at blive anerkendt for deres indsats. Udretteren kan have en tendens til at være dårlige tabere.

Enneagramtype 4 - Individualisten:
4’ere er særligt følsomme overfor, hvad der sker i dem selv og i andre. Deres evne til at gå ind i følelsernes verden er helt unik. De sætter stor pris på dybere relationer og intense oplevelser. Individualisten kan have en tendens til usikkerhed i forhold til at sammenligne sig selv med andre og derved finde mangler ved sig selv.

Enneagramtype 5: Udforskeren:
5’ere står ofte på sidelinjen og iagttager, mens de prøver at finde ud af sammenhængene i det, de ser. De kan være hypersensitive i fht. det, som de oplever, tænker, reflekterer og filosoferer over. De ser objektivt på ting og bevarer gerne overblikket. Udforskeren kan have en tendens til at fremstå lidt følelseskold, fordi de kan have  svært ved at udtrykke, hvordan de har det, eller synes, det er for privat til at dele.

Enneagramtype 6 - Realisten:
6’ere er til at stole på, og de vil gerne forholde sig til ting på et fornuftigt og realistisk plan. De ønsker lighed i en given gruppe eller at lederen lever op til sine forpligtelser. En følelse af ro opnår de bedst, når der er et stærkt og trygt fundament. Realisterne kan have en tendens til bekymring, fordi de foretrækker at være velforberedte på, hvad livet byder af udfordringer.

Enneagramtype 7 - Eventyreren:
7'ere opleves som livsglade mennesker med et optimistisk livssyn. Det kan fremstå, som om de ser livet mere som en leg end som noget, der skal tages alt for seriøst. Eventyreren kan have en tendens til at se det positive i alt, de rører ved, og insistere på udelukkende at have det sjovt, og at få tingene til at køre, som de har drømt om.

Enneagramtype 8 - Udfordreren:
8’ere tager ofte førerhatten på og har med deres naturlige autoritet grundlag for det. De ser gerne, at de har indflydelse på processerne. Udfordreren har en tendens til at være handlekraftig og vise sin råstyrke, mens de udstråler både egenrådighed og selvstændighed.

Enneagramtype 9 - Fredsskaberen:
9’ere er ofte rolige og hyggelige mennesker. De sætter en ære i at inkludere andre og desuden sørge for at stemningen er behagelig for alle parter. Fredselskeren følger ofte trop i forhold til deres omgivelser, fordi enighed er vigtigt for dem, og derfor har det fint med at tilslutte sig andres holdninger og beslutninger, måske på bekostning af egne behov.

Klik her og meld dig ind i dag

Udforsk

Hvilken enneagramtype er du?

ENNEAGRAMSTEDET - fordi vi tager din personlige udvikling seriøst!

Akkrediteret: ‘Accredited School,  Accredited Professional’ fra IEA Global

Evolving Enneagram offer an interspiritual approach to global transformation. We help you to develop a personalized infrastructure to cultivate a thriving life from the inside out. Emphasizing the importance of healing within a conscious, Enneagram-literate community, we offer a compassionate path without dogma that honors your uniqueness to help you - and our world - realize our shared wholeness, unity, and greatest potential.

Testimonials

Glade medlemmer

“Da jeg for alvor begyndte at udforske mig selv om mine medmennesker ved hjælp af Enneagrammet i 2017 havde jeg ingen anelse om, at det ville blive et af de vigtigste værktøjer for mig, og et landkort til min personlige udvikling.

Jeg kendte ikke til IEA’s etiske retningslinier i begyndelsen og var ikke klar over, at det er bedst at alle selv opdager deres type og ikke bliver typebestemt af andre. Jeg synes derfor er det meget vigtigt, at der findes en organisation som IEA, der har udarbejdet nogle etiske retningslinjer i anvendelsen af Enneagrammet. Samtidig er det er også vigtigt for mig, at der findes et ikke-kommercielt netværk for alle os Enneagramnørder. Jeg håber, at IEA i fremtiden kan blive igangsætter for og supportere lokale Enneagram mødegrupper for selvudvikling drevet på frivillig basis, så Enneagrammet bliver udbredt endnu mere.”

RUSTAN PETERSON, SPIRITUEL MENTOR

“Da jeg blev medlem af Enneagram-foreningen, åbnedes et nyt slags community for mig, hvor jeg kunne nørde med en masse fælles navlepilleri og ublut blande mig i andres personlige liv og få tak til gengæld. Det var lykken for sådan en som mig!”

ANNABELLA AL-NAFUSI,
IEA & ENNEAGRAMNØRDERNE